Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Arkivens dag. Tema 2019: Gömt eller glömt.

november 9, 2019, 12:00 - 16:00

Gratis

Arkivens dag är ett samarbete mellan alla typer av arkivinstitutioner i hela Sverige. Målsättningen är att väcka intresse för arkivens verksamhet i bred bemärkelse. Arkivsektorn strävar efter att kunskapen om arkiven som samhällets minne, både från förfluten tid och för framtiden, ska spridas. Det är gratis att besöka och forska i de svenska arkiven och alla har tillgång oavsett medborgarskap. I stort sett är allt öppet för forskning. Det är en viktig medborgerlig rättighet som arkiven vill betona med Arkivens dag.

Bakom Arkivens dag står SASS ”Svenska arkiv i samverkan för synlighet” där landets arkivorganisationer Föreningen arkivverksamma inom landsting och kommun (FALK), Föreningen för arkiv och informationsförvaltning (FAI), Näringslivets Arkivråd (NLA), Riksarkivet och Svenska Arkivförbundet ingår.

Årets tema är ”Gömt eller glömt” och Sigtuna kommun har valt att fokusera på Sigtuna stadshotells tillkomst och tidiga historia i ett samarbete mellan kommunarkivet och Sigtuna museum samt även med hjälp från Sigtunastiftelsens arkiv.

Den 9 november är utställningen bemannad så att man kan få svar på sina frågor.

Datum:
november 9, 2019